Sidebar

Spalio 20 dieną Tyrėjų kompetencijų tinklas (Researchers‘ Excellence Network – RENET), kurį koordinuoja Vilniaus universiteto Šiaulių akademija, pakvietė mokslininkus, tyrėjus ir praktikus į tarptautinę diskusiją „E. vadovavimas savivaldybės: Lietuvos, Latvijos ir Vokietijos praktikos įžvalgos“.
 
Diskusiją pradėjo Baltijos šalių ir Vokietijos aukštųjų mokyklų biuro vykdančioji direktorė Ieva Pranka, atkreipdama dėmesį į e. vadovavimo kaip tyrimų objekto, atliepiančio šiandieninį neapibrėžtumų kontekstą, svarbą bei pasidžiaugdama rezultatais mokslinio tyrimo*, kurį atlieka tarptautinė tyrėjų komanda iš Vokietijos, Latvijos ir Lietuvos, vadovaujama Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Regionų plėtros instituto docentės dr. Ritos Toleikienės. Tyrėjų komandą sudaro penkios tyrėjos – doc. dr. Rita Toleikienė ir doc. dr. Vita Juknevičienė (Vilniaus universitetas, Lietuva), prof. dr. Irma Rybnikova (Hamm-Lippstadt taikomųjų mokslų universitetas, Vokietija), prof. dr. Iveta Reinholde ir doc. dr. Inese Abolina (Latvijos universitetas, Latvija). Jos visos prisidėjo parengiant medžiagą diskusijai ir jos metu pristatant rezultatus.
 
2023 10 20 00
 
Skaitmenizacija paskatino e. vadovavimo kaip naujos praktikos atsiradimą viešajame sektoriuje. Pasaulinė COVID-19 pandemija, kaip krizės sukelta situacija, pareikalavo iš savivaldybių administracijų tam tikrų operatyvių ir kokybiškų veiksmų: nedelsiant reaguoti, veikti tinkamais ir nepertraukiamais būdais, kad pandemijos sąlygomis veikla būtų tęsiama kokybiškai ir atliepiančiai visuomenės poreikius. Todėl informacinių komunikacinių technologijų IKT naudojimas savivaldybių administracijų kasdieninėje praktikoje (įskaitant ir lyderystės lauką) tapo privalomas. Tačiau iki šiol mažai buvo nagrinėta popandeminė e. vadovavimo situacija savivaldybių administracijose. Būtent todėl tarptautinė mokslininkių grupė bendradarbiavo siekdama nustatyti, kaip po pandemijos pasikeitė e. vadovavimo procesai ir turinys Vokietijos, Lietuvos ir Latvijos savivaldybių administracijose.
 
Šios diskusijos metu tyrėjos dalinosi savo įžvalgomis, žiniomis ir diskutavo apie įvairias e. vadovavimo praktikas ir iššūkius savivaldybių administracijose popandeminiu laikotarpiu. Diskusijos metu aptartos „naujos“ darbo formos (hibridinis, nuotolinis) ir jų taikymo mastas savivaldybių administracijose trijose šalyse, taip pat atskleista, kaip keitėsi vadovų ir darbuotojų požiūris į nuotolinio darbo suteiktas galimybes pandemijos ir popandeminiu laikotarpiu, kokių mokymų tikisi savivaldybių atstovai tam, kad galėtų tinkamiau atlikti savo pareigas ir komunikuoti naudodami IKT, kaip popandeminis laikotarpis keičia santykius tarp vadovų ir darbuotojų, kokius iššūkius kelias ir kokios galimos tobulinimo galimybės.
 
Diskusijos metu buvo akcentuotas esminis panašumas tarp šalių atvejų, t. y.  tai, kad būtent socialinių santykių palaikymas komandose taps kertine e. vadovavimo užduotimi, siekiant susidoroti su socialinės izoliacijos iššūkiais, socialinio neteisingumo jausmu, poreikiu stiprinti socialinius ryšius su organizacija ir komandomis. Esminiai šalių skirtumai išryškėjo valdymo ir autonomijos dirbant nuotoliniu būdu klausimuose. „Kontrolė“ suprantama kaip konkrečių gairių ir nurodymų naudojimas darbuotojams. Ji yra labai reikalinga, nes, vadovų požiūriu, būtina užtikrinti darbo produktyvumą dirbant namuose. Tuo tarpu darbuotojai kontrolės svarbą supranta  kaip aiškios orientacijos, kokių rezultatų tikimasi, suvokimą ir palaikymą. „Autonomija“ suteikia galimybę vadovautis patiems darbuotojams dirbant nuotoliniu būdu. Diskusijoje išryškėjo, kad „kontrolė“ pasirodė gana aktuali grupinėse diskusijoje Lietuvoje ir Latvijoje, o „autonomija“ – labiau aktuali Vokietijos tikslinėje grupėje.
 
Mokslinis projektas apima platesnį lauką diskusinių klausimų, tad diskusijos metu komanda išsakė tik dalį savo įžvalgų. Ši komanda dirba jau ties antru moksliniu projektu, analizuojančiu e. vadovavimo vietos savivaldoje problematiką, ir kurį remia Baltijos šalių ir Vokietijos aukštųjų mokyklų biuras per Vokietijos akademinių mainų tarnybą (DAAD) Vokietijos Federacinės Respublikos Užsienio reikalų ministerijos lėšomis. 2019 metais minėtos tyrėjos kartu su dar dviem kolegėmis iš Estijos Tartu universiteto dirbo projekte „E-leadership in local government organizations“, 2023 metais yra finansuojamas projektas „E-leadership in municipal administrations: the post-pandemic analysis (E-LEADER)“. Taigi, ši tarptautinė diskusija buvo skirta aptarti daliai tyrėjų atlikto empirinio tyrimo – grupinių diskusijų su savivaldybių administracijų atstovais (vadovais ir darbuotojais) rezultatų. Tikimasi, kad plačiau rezultatus pavyks atskleisti artimiausiu metu planuojamose mokslinėse publikacijose.
 
* Projektas remiamas Baltijos šalių ir Vokietijos aukštųjų mokyklų biuro per Vokietijos akademinių mainų tarnybą (DAAD) Vokietijos Federacinės Respublikos Užsienio reikalų ministerijos lėšomis.
 
VU ŠA / V. Juknevičienės inform.