Šių metų rugsėjo 7–21 d. Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Edukologijos instituto dėstytojai prof. Remigijus Bubnys ir lekt. Odeta Šapelytė atlieka dėstytojo stažuotę Šiaulių Salduvės progimnazijoje. Šios mokyklos formaliojo ugdymo ir pagalbos mokiniui skyriaus vedėja, dr. Neringa Jokubauskienė yra dėstytojų stažuotės vadovė, kuri su mokyklos administracija sudarė puikias sąlygas įsilieti į mokyklos gyvenimą, susitikti, bendrauti ir pasikeisti patirtimis su mokytojais, švietimo pagalbos specialistais.
Stažuotės pagrindinė idėja siejama su švietimo pagalbos (sisteminio vaiko situacijos vertinimo kontekste) organizavimo ir mokytojų profesinio tobulėjimo bei asmeninio augimo sistemos galimybių praktiniu pažinimu, aktyviai įsitraukiant į pasirinktos mokyklos vykdomas veiklas. Stažuotės metu siekiama išanalizuoti švietimo pagalbos teikimo kontekstą vaiko sisteminio vertinimo aspektu bei mokyklos pedagogų kvalifikacijos tobulinimo modelio ir mokytojų asmeninio profesinio tobulėjimo (ATP) sistemos veikimo mechanizmus, identifikuojant sėkmę lemiančius veiksnius ir mokytojų asmeninio augimo patirtis.
Stažuotės metu susipažįstama su mokyklos pedagogų kvalifikacijos tobulinimo modeliu, organizavimo tvarka ir tobulinimo kryptimis individualiame, grupiniame ir institucijos lygmenyse. Egzistuojanti mokytojų kvalifikacijos sistema apima formaliuosius reikalavimus ir asmeninį profesinį augimą-tobulėjimą mokyklos sistemoje. Mokykloje esanti Asmeninio profesinio tobulėjimo (APT) sistema paremta sąlygų mokytojui nuolatos mokytis principais. Inicijuota grupinė mokytojų dalyvaujančių ATP sistemoje diskusija (Focus grupė), kurios metu aptartos mokytojų mokymosi bei reflektavimo patirtys progimnazijos ATP sistemos kontekste, identifikuotos šios sistemos stipriosios ir tobulintinos pusės. Diskusijos metu surinkta informacija bus tiesiogiai panauda mokslinėje tiriamojoje veikloje.
Mokykloje taip pat individuliai analizuojami reflektavimo sąsiuviniai/dienoraščiai. Tai sudaro sąlygas pažinti ir suprasti reflektavimo bei bendradarbiavimo svarbą mokytojo asmeniniam ir profesiniam tobulėjimui, numatant galimus tobulintinus aspektus ateityje. Su švietimo pagalbos specialistais aptarti švietimo pagalbos organizavimo ypatumai: analizuotos vaiko sisteminio vertinimo realijos ir galimybės, vaikų turinčių, SUP, pagalbos kontekstas, paliesta ir prevencinio darbo specifika. Aktualizuota būsimų švietimo pagalbos (konkrečiai specialiųjų pedagogų ir logopedų) rengimo problematika, paliečiant aktualių ir savalaikių savarankiško darbo užduočių rengimą, įgalinančių būsimą specialistą efektyviai veikti savo profesiniame lauke, baigus pedagogines studijas.
Stažuotės metu tobulinamos bendrosios, dalykinės / edukacinės, tiriamosios veiklos organizavimo kompetencijos, vykdant grupinę diskusiją su mokytojais, identifikuojant jų asmenines patirtis, veikiant APT sistemai mokykloje. Pasiekti rezultatai turės poveikį tiek dėstymo turiniui, tiek mokslinei veiklai. Įgyta patirtis ir sukaupta informacija bus panaudojamos dėstomų dalykų paskaitų turiniui tobulinti, įtraukiant konkrečius praktinius pavyzdžius, tobulinant studentų – būsimų pedagogų savarankiško darbo užduotis. Užmegzti asmeniniai kontaktai sudarys galimybes glaudžiau bendradarbiauti su mokyklos bendruomene, ją įtraukiant į studijų procesą, kurį įgalintų praturtinti studijų turinį realiais praktiniais pavyzdžiais, kartu atrandant teorijos ir praktikos ryšį ir papildomumą. O grupinės diskusijos metu surinktus duomenis planuojama publikuoti moksliniame leidinyje.
Grupinės diskusijos metu išgirsta mintis apie APT, kaip apie galimybę sustoti, permąstyti ir „plaukti į gylį“, kaip apie galimybę rasti prasmę, kaip apie galimybę mokytis vieniems iš kitų, galėtų apibendrint visą stažuotės procesą ir patirtį – tai galimybė sustoti, permąstyti, mokytis ir veikti kartu čia ir dabar.
Stažuotė vykdoma įgyvendinant projektą „Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto“ Nr. 09.3.1-ESFA-V-738-03-0001, kuris finansuojamas iš Europos socialinio fondo
R. Bubnio ir E. Šapelytės inf. ir nuotr.